maandag
september 2023
Direct contact? Bel 073 - 44 00 300 of mail naar info@wdl.nl
maandag
september 2023
Een belegger heeft, na bemiddeling van WDL, een lening verstrekt en krijgt nu de vraag of hij hier een vergunning voor heeft. Terecht?
De afgelopen jaren is de rol die banken hebben gekregen als Poortwachter van de financiële wereld enorm aangescherpt. Een niet te benijden rol, aangezien ze die taak dienen uit te voeren naast het realiseren van hun commerciële doelstellingen. Daarnaast is het enorm frustrerend als er bij de overheid ook nog eens onvoldoende capaciteit aanwezig is om de meldingen die worden gedaan op te volgen. Maar goed, ieder beroep heeft zijn of haar eigen uitdagingen zullen we maar zeggen.
In alle ijver om de Poortwachter rol toch naar behoren uit te voeren kan het gebeuren dat regelgeving verkeerd wordt geïnterpreteerd. Onderhands lenen bestond al voordat de eerste florijn rolde, maar nu merken we dat relaties hier vragen over krijgen vanuit hun bank. Mag je als belegger een lening verstrekken?
Een relatie van mij heeft enkele financieringen verstrekt na bemiddeling van WDL en krijgt nu de vraag of hij hier een vergunning voor heeft, omdat deze verstrekkingen uit het klantonderzoek naar voren zijn gekomen. Voor alle lezers die financieringen verstrekken of die op een KYC-afdeling werken, hierbij een reactie die een relatie van ons heeft gehad vanuit de AFM:
“Het aanbieden van krediet valt onder artikel 2:60 van de Wet op het financieel toezicht (Wft). Er is sprake van kredietverlening als het gaat om het verstrekken van consumptief en/of hypothecair krediet aan consumenten. Als de financiering puur zakelijk is, valt dit buiten de reikwijdte van de Wft. De definitie van krediet ziet namelijk uitsluitend toe op het adviseren/bemiddelen/aanbieden van kredieten aan consumenten.”
Kortom, het verstrekken van een zakelijke lening valt dus buiten de reikwijdte van de Wft. Wees je hier bewust van als je dergelijke vragen vanuit de bank op je krijgt afgevuurd of gaat afvuren als kordate KYC-medewerker. Dat voorkomt een hoop frustratie en gedoe én komt je klantrelatie alleen maar ten goede!
En begrijp mij niet verkeerd: dit is geen aanklacht naar het feit dat er toezicht plaats vindt. Toezicht is hartstikke belangrijk en noodzakelijk. Ik vrees alleen dat er wat vertaalfouten vanuit de toezichthouder naar de uiteindelijke poortwachters plaats vinden.
Dus laat die euro’s met een gerust hart rollen naar kwalitatief sterke en betrouwbare MKB-ondernemers. Hiermee behouden zij toegang tot voldoende kapitaal, wat noodzakelijk is om hun plannen te kunnen realiseren.
Meer informatie over dit onderwerp? Neem contact op met Maykel Hermanussen op 06 57 26 38 44.
Of mail Maykel